Total Pageviews

Sunday, July 21, 2019

KINGDOM OF NAGADIPA DARVEL BAY SABAH MALAYSIA

WILAYAH  DARVEL BAY

Nama Negeri *Sabah* kemungkinan besar diambil dari L *SABAHAN* dari Wilayah *GIONG BAY* (Darvel Bay) Zone 6. Nama ini sudah wujud seawal abad ke 17 , Hari ini ianya bersampadan dengan *NEGARA INDONESIA* dan *PHILIPPINES*. Wilayah yang pernah Isthiharkan *PERANG* dengan BNBC ( Perang Omadalis ) ,  

Wilayah yang tidak disentuh oleh KESULTANAN *SULU* dan KESULTANAN *BULUNGAN* , Tempat kelahiran Pusat penyebaran Islam yang awal lebih 30 tahun sebelum kesultanan Melayu Melaka masuk islam (1380).

Wilayah yang pernah menyerang Kerajaan Imperialis Amerika, Spanish , Belanda dan British. Wilayah yang mengadakan Pembicaraan Haknya di Bangsa Bangsa Bersatu (*The Haque*) dan Kumpulan Kepimpinan yang menumbangkan KERAJAAN *UMNO* MALAYSIA dari SABAH.

Wilayah ini juga menyimpan sejarahnya sendiri iaitu Kerajaan *NAGADIPA* yang lahir lebih awal dari kelahiran Nabi Esa 2000 tahun lalu,

Dipercayai wilayah ini adalah *Land Of Carconese* atau *Tanah Emas* berdasarkan buku buku / Kitab catitan lama, Zabur dan Taurat ,Penulis dan Pencatit Buddha.

Sebelum bangsa Eropa datang ia di kenali sebagai *MAGINDORA* tempat terletak pusat ketamadunan Awal menusia di Asia Tenggara (Bukit Tangkorak 30,000 TAHUN & GUA Madai 15,000 TAHUN).

Ia juga dikenali oleh Photolemy Penulis Yunani tua sebagai *Island of Sathtyr* (Pulau Borneo) dan sebagai *TAPROBANA* oleh bangsa Eropa. 

By : OG
The Chairman Of 
The Lcf Heritage TsmP 
19hb Julai 2019

Selamat Hari Jadi Untuk Puteri ku Sayang, BBQAS,
3.13am.

1 comment: